Sidhuvudbild

Biståndsgruppen

Skor, kläder och andra textilier kan under tiden lämnas på Marieborgskyrkans expedition.Öppettider: tisdag och torsdag mellan 09.00-12.00.

bistandsgruppenbildGlimten.jpg

Vi sänder babypaket, stickade barnkläder och begagnade kläder, skor, handdukar, lakan, filtar, skolmaterial och leksaker till Rumänien i samarbete med Bistånd Östeuropa.
Hjälpen går till romer-byarna där framförallt barnen är i stort behov av kläder och skor.

Vidare har vi samarbete med Shalom i Oskarshamn som tar emot kläder och textilier som skickas till Estland. En del säljs i deras secondhand butiker vilket ger pengar till frakter och bistånd till behövande familjer samt till Shaloms evangelisationsverksamhet.

De flyktingar från Ukraina som församlingen stöttar får del av stickade barnkläder, lakan, handdukar, leksaker mm till hjälp i sina nya liv i Sverige.

Till Kongo-Kinshasa skickar vi babypaket genom Equmeniakyrkans hjälparbete vilka delas ut till nyblivna mödrar på sjukhusen, samt lakan och sjukvårdsmaterial i form av bandage och kompresser.

Av slitna lakan syr vi blöjor och river kompresser och bandage.
Av slitna frottéhanddukar gör vi tvättlappar.
Av tyger syr vi babykläder samt kassar vilka säljs till förmån för församlingens fadderbarn.
Sybehör av olika slag kommer till användning i denna tillverkning.
Av garn och garnrester stickar och virkar våra händiga damer och herrar barnkläder, filtar och babyleksaker.

Vi önskar att det du skänker är helt och rent. Lakan och frottéhanddukar behöver inte vara hela!

Vi arbetar i källaren (ingång från baksidan) varje måndag kl. 9.00-12.00
Det går bra att lämna din gåva på expeditionen tisdag-torsdag kl. 9.00-12.00
Tel.nr: 076-009 37 10

Biståndsgruppen i Marieborgskyrkan
Boel, Gun-Britt, Gunilla, Jill, Karin, Lisbeth, Mariette och Åsa som packar samt
Jonny, Roger och Stefan som sköter transporter och annan service.